Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου 2011

Δραστηριότητες κυκλοφοριακής αγωγής και κ.ο.κ. στο δημοτικό

1η ενότητα : Κυκλοφοριακή Αγωγή και Κ.Ο.Κ.




1. Κατηγοριοποίηση των σημάτων : Τα σήματα που έχουν κόκκινο χρώμα στο περίγραμμα, άσπρο φόντο και είναι στρογγυλά είναι ρυθμιστικά και υποδηλώνουν απαγόρευση, όσα έχουν κόκκινο περίγραμμα , κίτρινο φόντο και έχουν τριγωνικό σχήμα είναι σήματα κινδύνου και δηλώνουν προσοχή και όσα έχουν μπλε περίγραμμα , άσπρο φόντο και είναι στρογγυλά είναι ρυθμιστικά και δηλώνουν προτροπή. Τα παιδιά ζωγραφίζουν το σήμα που τους κάνει μεγαλύτερη εντύπωση. Μαζεύουμε τις ζωγραφιές των παιδιών και τις κρεμάμε σε μια γωνιά της τάξης. Με κάρτες σημάτων παίζουμε και ένα παιχνίδι μνήμης.

2. Οι μαθητές φτιάχνουν κολάζ με τους φωτεινούς σηματοδότες και επισημαίνουν ποια είναι η λειτουργία τους , σε ποια χρώματα σταματάμε και σε ποια προχωράμε.

3. Παιχνίδια γνώσεων και  ψυχαγωγικά : κρυπτόλεξα, σταυρόλεξα
ακροστιχίδες σχετικές με τα σήματα και τους φωτεινούς σηματοδότες. Παιχνίδι με τα φώτα της τροχαίας (πράσινο-ξεκινώ, κόκκινο-σταματώ, κίτρινο-πηδώ επί τόπου).

4. Παιχνίδι εκατομμυριούχου : τα παιδιά γράφουν ερωτήσεις σχετικές με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και δίνουν τέσσερις πιθανές απαντήσεις μια εκ των οποίων είναι η σωστή. Ο παίχτης μπορεί να ζητήσει τη βοήθεια του κοινού ή το 50-50 αλλά αν το κάνει κερδίζει λιγότερους βαθμούς. Στο τέλος κερδίζει το παιχνίδι το παιδί ή η ομάδα με τους περισσότερους βαθμούς.

5. Τροχονόμος : ποιός είναι, τι φοράει , τι κινήσεις κάνει με τα χέρια του , τον υπακούμε; Τα παιδιά μαθαίνουν τα σήματα του τροχονόμου μέσα από το παιχνίδι της παντομίμας και τα αναπαριστούν με το θεατρικό παιχνίδι. 

6. Καλούμε σχολικό τροχονόμο στην τάξη , για να μας δώσει οδηγίες πως πρέπει να συμπεριφερόμαστε απέναντι στον Κ.Ο.Κ. και να μας μιλήσει για το ποια είναι η δική του δουλειά στον δρόμο .

7. Μιλώντας για δρόμους στην τάξη , οι μαθητές να επισημάνουν πως έχουν διάφορα σχήματα  (ευθεία, τεθλασμένη, ανοιχτή καμπύλη, κλειστή καμπύλη.)

8. Τα παιδιά ζωγραφίζουν άσπρες μακό μπλούζες  ( t-shirt painting) και τα πρόσωπα των συμμαθητών τους (face painting) με τα σήματα που συναντάμε στις πινακίδες του Κ.Ο.Κ. 



2η ενότητα: Κυκλοφοριακή Αγωγή και Μέσα Μεταφοράς

1. Οι μαθητές καταγράφουν σε ένα μεγάλο χαρτόνι ποια θα πρέπει να είναι η συμπεριφορά τους ως επιβάτες στο αυτοκίνητο. Πώς πρέπει να κάθονται, να φοράνε ζώνη ασφαλείας είτε κάθονται στο μπροστινό, είτε στο πίσω κάθισμα , να μη βγάζουν έξω από το παράθυρο το κεφάλι ή τα χέρια τους, να μην κάθονται έξι σε πενταθέσιο αμάξι ή οκτώ σε επταθέσιο.

2. Μιλάμε για τα οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους και τα ταξινομούμε ανάλογα με το είδος και το μέγεθος τους. Κάνουμε κολάζ με θέμα τα τροχοφόρα οχήματα.

3. Οι μαθητές χωρίζονται σε δύο ομάδες και καταγράφουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των μέσων συγκοινωνίας σε χαρτόνι.

4. Συλλογή στοιχείων για την κυκλοφορία των οχημάτων (πως ερχόμαστε στο σχολείο , πόσα και ποια οχήματα πέρασαν μπροστά από το σχολείο μας, καταγραφή των στοιχείων σε πίνακες.
Σύνδεση των αποτελεσμάτων της έρευνας με τα προβλήματα που δημιουργούνται από την αποκλειστική χρήση του ιδιωτικού αυτοκινήτου ως μέσου διακίνησης . Καταγραφή των προβλημάτων από τους μαθητές. 

5. Προβολή βίντεο με τη βοήθεια του Προτζέκτορα σχετικά με οχήματα σύγχρονα αλλά και παλιότερα (πχ ζωήλατα) 


3η  ενότητα  : Κυκλοφοριακή αγωγή και παιδί

1. Επίσκεψη σε κατάστημα ποδηλάτων και πείραμα με ένα αυγό το οποίο χτυπάμε με ένα κουτάλι και  ένα αυγό το οποίο χτυπάμε αφού πρώτα αφού βάλουμε πάνω σε αυτό μια αυγοθήκη. Σκοπός του πειράματος είναι τα παιδιά να καταλάβουν πόσο σημαντικό είναι το κράνος για τον ποδηλάτη.

2. Διαβάζουμε από το βιβλίο ευέλικτης ζώνης τον κώδικα ορθής συμπεριφοράς του ποδηλάτη και συζητάμε πάνω σε αυτόν απορίες , αντιρρήσεις , εμπειρίες.

3. Επίσκεψη σε πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής . Υποδοχή των παιδιών στο χώρο του πάρκου κυκλοφοριακής αγωγής . Ενημέρωση των παιδιών από τους εκπαιδευτές, περιήγηση στο πάρκο και γνωριμία με τα βασικά στοιχεία του οδικού δικτύου. Πρακτική εφαρμογή των κανόνων κυκλοφορίας με την εκτέλεση προκαθορισμένων διαδρομών ,πεζών και τροχοφόρων οχημάτων στο χώρο του πάρκου . Διανομή έντυπου υλικού σε κάθε μαθητή (φυλλάδια από την Τροχαία και Δίπλωμα παρακολούθησης προγράμματος.
Τα παιδιά με την επίβλεψη δασκάλου μοιράζουν κλήσεις σε οδηγούς παραβάτες.


4. Διοργανώνουμε ημερίδα στην τάξη όπου καλεσμένοι είναι γονείς των παιδιών με σκοπό να ευαισθητοποιηθούν στο θέμα της κυκλοφοριακής αγωγής που αφορά τόσο τους ίδιους όσο και τα παιδιά τους. Η ημερίδα έχει τίτλο ‘Οδική ασφάλεια των παιδιών και η δική μας ευθύνη’ στην οποία παρουσιάζονται στους γονείς βίντεο και εικόνες σχετικές με ατυχήματα που συμβαίνουν στο οδικό δίκτυο, και βίντεο με συμβουλές για τον τρόπο που πρέπει να διαπαιδαγωγήσουν το παιδί τους πάνω σε αυτό το θέμα. Στην ημερίδα είναι καλεσμένος και ένας σχολικός τροχονόμος ο οποίος συζητάει με τους γονείς απόψεις και απορίες. 

5. Τα παιδιά εκθέτουν τα κολάζ και τις ζωγραφιές που έχουν ήδη φτιάξει μέσα στην τάξη σε μια εκδήλωση όπου καλεσμένοι είναι οι γονείς.
Τα παιδιά φτιάχνουν προσκλήσεις διακοσμημένες με στοιχεία παρμένα από την κυκλοφοριακή αγωγή για να καλέσουν τους γονείς τους στην παρουσίαση της δραματοποίησης (θεατρικό) όλων όσων γνώρισαν στα πλαίσια του προγράμματος της  Κυκλοφοριακής Αγωγής.
Παρουσίαση θεατρικού στους γονείς το οποίο κλείνει εμφανίζοντας ένα σήμα που έχουν δημιουργήσει τα ίδια τα παιδιά και το οποίο γράφει ΄΄Οδηγείτε προσεκτικά, σας αγαπάμε πολύ΄΄.
Γονείς και μαθητές παίζουν το παιχνίδι του Κρυμμένου θησαυρού . Με τη βοήθεια γρίφων σχετικά με την οδική ασφάλεια , οι μαθητές βρίσκουν τον κρυμμένο θησαυρό που μπορεί να είναι ένα σύνθημα ‘Η ζώνη σώζει ζωές’ ή ένα κράνος .

6. Φτιάχνουμε με πηλό δρόμους με  διαβάσεις και γειτονιές. Τα παιδιά πρέπει να πάνε από το ένα τετράγωνο στο άλλο χρησιμοποιώντας φανάρια και διαβάσεις. Φτιάχνουμε δρόμο με πεζοδρόμιο και χωρίς πεζοδρόμιο και τα παιδιά δείχνουν που πρέπει να βαδίσουν. 
Κατασκευάζουμε μια μακέτα πόλης και τα παιδιά κυκλοφορούν με αυτοκινητάκια στους δρόμους , εφαρμόζοντας όσα έχουν μάθει.

7. Οι μαθητές συγκεντρώνουν βιβλία στην τάξη τα οποία αφορούν την Κυκλοφοριακή Αγωγή : ‘ μαθαίνω να κυκλοφορώ με ασφάλεια’ εκδόσεις επίκεντρο , ‘δρόμο παίρνω, δρόμο αφήνω’ εκδόσεις Πατάκη, ‘Κυκλοφοριακή Αγωγή Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού με γλωσσικές ασκήσεις και δραστηριότητες’ εκδόσεις Σαββάλας κλπ. Ξεφυλλίζουμε τα βιβλία, κοιτάζουμε τις εικόνες , συζητάμε.
Με τα παραπάνω βιβλία και άλλα του ίδιου θέματος φτιάχνουμε αρχείο Διδακτικού υλικού Κυκλοφοριακής Αγωγής , στη  Βιβλιοθήκη του σχολείου.




 ενότητα  : Κυκλοφοριακή Αγωγή και Ατυχήματα

1. Συλλογή σχετικών εικόνων , άρθρων , μελέτη των άρθρων και συζήτηση- αντιπαράθεση για το αν ευθύνεται ο πεζός ή ο οδηγός για το δυστύχημα και γιατί.
Παρουσίαση βίντεο που αφορούν σε τροχαία ατυχήματα και στην πρόληψη τροχαίων ατυχημάτων.  


2. Μελέτη και ερμηνεία στατιστικών στοιχείων της τελευταίας δεκαετίας για τα δυστυχήματα (τμήμα Τροχαίας- αστυνομία)

3. Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες . Η μια ομάδα καταγράφει σε ένα χαρτόνι τις αιτίες που οδηγούν σε τροχαία ατυχήματα και κολλάει φωτογραφίες από αποκόμματα εφημερίδων που απεικονίζουν τροχαία και η δεύτερη ομάδα καταγράφει σε ένα άλλο χαρτόνι τις ενέργειες που πρέπει να γίνονται για να αποφευχθεί ένα τροχαίο ατύχημα.




















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου